Van Singapore tot Bangkok - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Melien en Sjoerd Hamers / Kersten - WaarBenJij.nu Van Singapore tot Bangkok - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Melien en Sjoerd Hamers / Kersten - WaarBenJij.nu

Van Singapore tot Bangkok

Blijf op de hoogte en volg Melien en Sjoerd

18 Mei 2015 | Vietnam, Ninh Bình

Dat was het dan in Ozzy! Op naar Azië!! We kwamen eerst aan in Singapore, wat een stad, prachtig nieuwe stad met die bekend staat om zijn indrukwekkende skyline! Daar is ook niks van gelogen. Maar het beste van allemaal! Het zou de duurste stad zijn van de reis, maar het eten in de tentjes en marktjes op straat was maar 3 dollar voor een vol bord met heerlijk eten! Van het goede eten hebben we de dagen in Singapore dan ook gretig gebruik gemaakt! Want na de wat tegenvallende Australische keuken was dit smullen! We kwamen vroeg aan in ons hostel en wilde ditect de stad in. Sjoerd had meteen een goede Azië vuurdoop! Met weinig slaap van de nachtvlucht gingen we iets verderop van ons hostel naar een markt. Dit was misschien iets te enthousiastst, zonder enige voorbereiding een wereldstad als Singapore in duiken. Overweldigd door de hitte, drukte, nieuwe smaken en de geur van gedroogde vis, riolering, kruiden en bedorven vlees zijn we rond een uurtje of 3 maar even terug gegaan naar ons hostel om te chillen! Die dag hebben we de Arabische, Indische en Chinese buurt van Singapore verkent.

De volgende dag was ons plan om eerst uit te zoeken hoe we in Pulau Pherentians zouden komen. Dit viel vies tegen, na uren het internet af te struinen en bij meerdere mensen te informeren, waren we geen stap verder. Dus besloten we naar het dichtbijzinste station af te reizen en daar verder te vragen. Hier werden we verwezen naar een busterminal aan de andere kant van het plein. Bij het woord "busterminal" dachten wij aan een grote hal met bussen. Echter bleek deze busterminal niks meer te zijn dan een klaptafeltje met een parasol. Hier bleek alles een fluitje van een cent te zijn. Kwestie van aansluiten in de rij en je komt er!

Daarna hebben we de metro gepakt naar het moderne centrum van Singapore. Echt totaal in contrast met het geen wat we de dag ervoor hadden gezien. Super mooi aangelegd, schoon, hoge kantoor gebouwen met dikke auto's voor de deur! Verder bestond het centrum voor 80 % uit super deluxe shoppingmalls en hotels. De bekendste daarvan is het aan de Singapore River gelegen Marina Bay. Drie wolkenkrabbers naast elkaar die vanuit de top verbonden worden door een schipvormig dakterras. 'S avonds hebben we vanaf een boot de laser show bekeken die het hotel iedere avond projecteert op de skyline van de stad. Super vet om dit te zien! Ook zijn we naar het bekende Gardens by the Bay gegaan. Een prachtig kunst project in een park waar een soort reusachtig sprookjes bos is nagemaakt!

De volgde ochtend vroeg op gestaan om voor de echte hitte de bus naar Johor Bharut te pakken. Een plaats net over de grens in Maleisië. Op goed geluk dat we hier de bus konden nemen naar de Perhentians. Aangekomen bij het busstation in Johor Bharut werden de busreizen ons om de oren geslagen! Iedereen wilde ons wel iets aansmeren. Na een vergelijkend waarden onderzoek en wat onderhandelen hadden we een nachtbus die om 18u vertrok. Om de tijd te doden zijn we nog even Johor Bharut in gedoken. Hier waren we snel op uitgekeken. Het bleek al snel dat deze stad niet gewend was aan toerisme, we werden nagekeken en voelde ons niet om ons gemak.

Die nacht werden er rond half 4 door de bus geschreeuwd "Perhentian Perhantian Jether Jerther!!" we waren schijnbaar op onze plaats van bestemming aangekomen! Even dachten, daar staan we dan om 3.30u in een wild vreemde plaats in Maleisië. Maar gelukkig had onze buschauffeur een van zijn maten op gepiept om een zak centje bij te verdienen. Na een prijs te hebben afgesproken zijn we op goed vertrouwen en bij gebrek aan andere opties in gestapt. Met gierende banden naar de boot terminal van de Perhentians! Na het geven van een klein fooitje was de man zo blij als een kind!

Op de terminal moesten we een tijd wachten totdat de boot ging, een goed moment om te besluiten naar welk eiland we eigenlijk wilde gaan. We kozen voor Pulau Kecil, wat het kleine eiland betekend. Hier gingen we naar toe met een speedboot, samen met andere backpackers. Als echte Expeditie Robbinson kandidaten moesten we met onze koffer boven ons hoofd het water in op naar het strand. Hier vonden we na even zoeken een mooi bungalowtje vlakbij het strand met uitzicht op zee. Wat een luxe na 2 maanden een eigen kamer!!!

De Perhentians waren prachtig! Een bounty paradijs wat nog niet ontdekt is door het massa toerisme! Maar gezien de bouwplannen is dit een kwestie van tijd! 3 dgn hebben we heerlijk gechilled en geweldig gesnorkeld!! Prachtig koraal wat nog in goede staat verkeerde ten opzichte van het Great Barier reef! We zagen zelfs reef Haaien!! Wat in het begin wel spannend was maar wel te gek! En weer zeeschildpadden.. Boring!! Haha! Die hebben we nu onderhand wel genoeg gezien! ;)

Na de Perhentians was het tijd voor 32 urige reis naar Koh Lanta Thailand! Het koste ons een speedboot-taxi-nachtbus-taxi-trein-tuk tuk- mini bus en 2 veerboten om er te komen!! De Perhentians liggen eigenlijk maar op 1 uur afstand van de grens van zuid oost Thailand. Maar omdat er op dit moment een negatief reisadvies is wegens bom aanslagen die regelmatig plaats schijnen te vinden, wilde we het risico niet nemen. Al vertelde sommige locals en reizigers er wel gewoon door te hebben gereisd en niets van onrust te hebben gemerkt.

Na een lange reis kwamen we rond 21u aan in Koh Lanta. Het was ff flink balen toen ons hostel waar we in eerste instantie naar toe wilde gaan, vol geboekt was. Maar de eigenaar adviseerde ons naar zijn buurman te gaan. Waar we voor een prijs van 3,50 euro in een hutje konden overnachten. Op Koh Lanta hebben we vooral uitgerust van de lange reis en veel opgertrokken met 2 Duitse jongens die we hadden leren kennen onderweg van de Perhentians naar Thailand. En hebben we een scooter gehuurd voor 3 euro, waar we een dag mee rond het eiland hebben gecrossed! Een leuke manier om het eiland te bekijken omdat je de vrijheid hebt om te gaan en staan waar je wilt! Koh Lanta vonden wij een van de leukste Thaise eilanden die we hebben gezien, rustig, mooie stranden, aardige mensen, nog niet ontdekt door het massa toerisme en goedkoop!

Na drie dgn Koh Lanta hebben we de ferry gepakt naar Koh Phi Phi! Er was ons al verteld dat het super toeristisch zou zijn! En dat was dan ook zo! Bij aankomst op het eiland word je dood gegooid met souvenirs, hotels en barretjes! We zijn 2 nachten op Phi Phi gebleven. We hebben een tour gedaan langs de prachtige rotsen en het bekende strand van de film The Beach, Maya Bay. Een onbewoond eiland wat we samen met 5000 andere toeristen bezochten. Het was echt prachtig maar ook hier zag je weer dat het zo word aangetast door het toerisme, afval in het water en dood koraal. Ook zijn we naar een strand geweest waar je wilde apen kon voeren. Super leuk natuurlijk, maar we hebben nog nooit zulke dikke luie apen gezien. Die beesten werden 8 uur per dag door ladingen toeristen gevoerd! En als je zag hoe sommige toeristen ermee omgingen! Baby aapjes optillen, veel te dichtbij komen.. Soms hadden de apen er dan ook genoeg van en beten of sloegen ze. Die avond hebben we nog een drankje gedaan samen met onze Duitse vrienden, op de bar street van Phi Phi die geheel langs het strand loopt. Wat een gekke huis!! Kei harde muziek, overal worden vuur shows gegeven, die zelfs door kinderen van 5 worden uitgevoerd veel te dichtbij de dansende massa mensen! Zo hebben we meerdere malen gezien dat de brande fakels door de lucht vlogen en op een toerist terecht kwamen! Veiligheid staat niet heel hoog in het vaandel bij de Thai!! Phi Phi was leuk om de mooie natuur erom heen te bekijken maar 2 dgn was genoeg! De locale op het eiland waren ook totaal niet vriendelijk! Waar schijnlijk omdat ze alle toeristen zo beu waren!

Vanuit Phi Phi de boot genomen naar de badplaats Ao Nang. Een bekende badplaats voor gezinnen die aan het vaste land ligt. Dit was een stuk rustiger dan Phi Phi, waar we wel even aan toe waren. Hier hebben we de eerste dagen rustig aan gedaan. Lekker genoten van het mooie strand, dat bekend staat om de stijle rotsen die vanuit het water onhoog stijgen, heel mooi!

De 2de avond zijn we uit eten geweest, en toevallig was er later die avond ook een super leuke live band aan het spelen. In de pauze raakte we met een van de band leden aan de praat, hij sprak zuid Afrikaans! Heel grappig om te horen. Ze speelde zo goed dat we een dag later weer zijn geweest, toen hebben we een Nederlandse ontmoet. Deze man was nogal verliefd geworden op Thailand, zowel op het land als op zijn Thaise vriendin View. Hij had de grootste plannen met haar. Samen zouden ze een eigen bedrijf opstarten in Changmai. View had sinds een paar dagen ontslag genomen in de bar waar ze werkte omdat ze van haar nieuwe NL vriend niet meer hoefde te werken! Natuurlijk kun je hier je bedenkingen bij hebben maar wat we wel zeker zagen is dat de 2 verliefd waren op elkaar! En het fijn hadden!

Tijd voor 4 dgn Bangkok! Met een nachtbus arriveerde we om 5u s'ochtens op Kohsan road, de backpackers straat van Bangkok! Tussen de kroelende ratten, zatte engelse en kakkerlakken, kwamen we er al snel achter dat we niet in deze buurt wilde blijven. Een korte stop bij de Macdonnalds om de wifi af te tappen leverde ons een hotel op. Een taxi bracht ons naar een leuk hotel wat achter af een in straat lag waar ook vele locals woonde. Zo'n straatje waarbij als je niet beter wist, je als toerist zeker niet 's avonds doorheen durfde te lopen! 'S avonds zat heel de buurt voor de deur, kinderen speelde en de ouders kletste wat bij met de buren! Omdat Melien al een keer in Bangkok was geweest wist zei alvast wat leuke dingen om te doen! Na een kort dutje zijn we dan ook het bruisende China town in gedoken. Je kijkt hier je ogen uit! Overal drukte, stalletjes met eten, verschillende kruiden enz.. Daarna per bus naar het moderne centrum afgereisd, waar we het super grote MBK centre hebben bezocht! Een shoppingmall met een bioscoop, bowlingcentra enz.. Zaterdag zijn we naar de grootste markt ter wereld gegaan, waar we lekker geshopt hebben en van het eten bij de kraampjes hebben genoten! Wat een enorme markt! Als je niet uitkeek raakte je zo verdwaald! De markt was ieder weekend en zeer populair onder de locals! De volgende dag hebben we wat zaken geregeld omtrent het visum voor Vietnam, zo moesten we wat dingen kopiëren en pasfoto's laten maken.. Dit allemaal met korte tussen pauzes op onze airconditioned hotel kamer omdat het anders niet uit te houden was met de hitte! Toen dat klaar was hebben we een boot tocht door de grachten van Bangkok gemaakt, waar je zag hoe de locals langs de bekende Choa Phraya rivier leefde. We maakte een tussenstop op de floating market. In de avonds gingen we op chique een drankje doen in de bekende Hangover bar! Een bar waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad en waar de film Hangover 3 is opgenomen! Entree was gratis maar die werd ruimschoots gecompenseerd met de prijs die je voor je drankje betaalde! Kost wat maar dan heb je ook wat! Bij ieder opstapje stond een vrouwtje die mind your step zei en het uitzicht was prachtig! De laatste dag zijn we naar de liggende boeddha gegaan. De grootste boedha ter werled van massief goud. Vooral Sjoerd vond dit heel indrukwekkend omdat het zijn eerste grote tempel was. Die avond gaf de eigenaar van ons hotel een tip om bij de lokale avond markt te eten. Hier hadden ze veel verschillende lokalen tentjes met kleding, eten en drinken. Ook was er een Aziatische band aan het optreden, valser hebben we nog nooit gehoord. Maar het eten was wel lekker! Op tijd naar bed gegaan want om 3 uur s'nachts moesten we al opstaan voor de vlucht!

Op naar Vietnam!!

• 18 Mei 2015 - 10:14

Dian :

Wat een leuk verslag weer. Ongelooflijk wat jullie allemaal meemaken. En het gekke is, veel mensen vragen of we jullie niet verschrikkelijk missen, maar dat is eigenlijk niet !
    Klinkt raar, maar raak niet in paniek, ik verheug me enorm op jullie thuiskomst.
    Maar wat is er nou mooier dan te horen en zien dat jullie zo ontzettend aan t genieten zijn van een droom die werkelijkheid is geworden.
    We krijgen heel veel prachtige foto's, appen, facetime, skypen, als we zitten te gourmetten met moederdag kijken jullie mee via facetime, dus toch een beetje erbij. Dat maakt dat t niet echt zo lang en ver weg voelt.
    Jullie hebben hier niet veel gemist, maar wel iets heel moois wat wij dan weer hebben beleefd.
    Onze prachtige kleindochter, jullie kleine nichtje die nu effe lekker bij ons woont. Wat een feest......t is zo,n heerlijk vrolijk meisje, ze is zo groot geworden, die hebben jullie ook vast heel erg gemist.
    Leuk om te horen dat jullie ook weer in Thailand zijn geweest maar is vast heel anders dan toen wij er waren met een georganiseerde reis. Ook Vietnam is prachtig zo te horen, en het Aziatische eten wat ook weer te betalen is moet heerlijk zijn. En al die foto's van prachtige stranden waar wij nog nooit van gehoord hebben. Het lijkt me ook heel gaaf om mensen van over de hele wereld te ontmoeten en vooral ook om tussen de lokale bevolking te leven.
    In m'n volgende leven ga ik dit zeker ook doen ;)
    geniet lekker verder en houd ons op de hoogte
    groetjes en xxx ma